Universal Credit to zasiłek socjalny, który wprowadzono w 2014 roku. System wypłacania zasiłków Universal Credit będzie cały czas poszerzany. Przedstawiamy podstawowe informacje o Universal Credit w pigułce!

O zasiłku, który docelowo zastąpić ma Jobseeker’s Allowance, Employment and Support Allowance, Income Support, Child Tax Credit, Working Tax Credit oraz Housing Benefit, pisaliśmy już dość szczegółowo w oddzielnym materiale.

Teraz przedstawiamy tylko najważniejsze informacje, które podsumowują wszystko, co powinieneś wiedzieć na temat Universal Credit w Wielkiej Brytanii.

  1. Czym dokładnie jest Universal Credit?

Universal Credit to zasiłek wypłacany miesięcznie, na który składa się kilka benefitów, które być może otrzymywałeś wcześniej. Wymieniliśmy je powyżej.

  1. W jaki sposób wypłacany jest zasiłek Universal Credit?

Zasiłek wypłacany jest co miesiąc na wskazane przez ciebie konto bankowe. Jeśli twój partner również upoważniony jest do pobierania zasiłku, będziecie otrzymywać jeden, wspólny przelew w miesiącu.

  1. Ile czasu mija od chwili przyznania Universal Credit do otrzymania pierwszej wpłaty?

Zazwyczaj zajmuje to kilka tygodni. Nie ma, niestety, jednej odpowiedzi na to pytanie. Każdy przypadek jest inny.

  1. Czym są tak zwane „waiting days”?

„Waiting days” to okres siedmiu dni, które mijają od chwili złożenia wniosku o przyznanie zasiłku Universal Credit do momentu rozpoczęcia okresu, za który wypłacony zostanie zasiłek. Jeśli zatem złożysz wniosek pierwszego dnia danego miesiąca, urzędnicy będą rozpatrywać go, biorąc pod uwagę twoją sytuację życiową od ósmego dnia tego miesiąca (włącznie).

Jeśli jesteś w wyjątkowo trudnej sytuacji finansowej, cierpisz na chorobę prowadzącą do śmierci lub poprzednio pobierałeś już zasiłek, okres „waiting days” nie obowiązuje.

  1. W jaki sposób złożyć wniosek o Universal Credit?

Wniosek możesz złożyć online za pośrednictwem strony GOV.uk.

  1. Gdzie uzyskać pomoc?

Jeśli potrzebujesz doradztwa, zadzwoń pod numer 0345 600 0723. To infolinia, która działa od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00 — 18.00 (za wyjątkiem dni wolnych od pracy). Koszt połączenia zależy od operatora. Jeśli twój pakiet obejmuje darmowe minuty, dzwonisz za darmo. Jeśli nie, poproś konsultanta o oddzwonienie. Minuta rozmowy z telefonu komórkowego nieobjętego promocją umożliwiającą wykonywanie darmowych połączeń może wynosić 40p za minutę. Jeśli rozmowa się przedłuży, stracisz mnóstwo pieniędzy.