Brytyjczycy coraz chętniej sięgają po polskie produkty. Niestety, towary produkowane w naszym kraju nie zawsze sprzedawane są na Wyspach pod polską marką, mówi ekspert Michał Dembiński w rozmowie z Polskim Radiem.
Niewiele osób wie o tym, że aż 80% mebli marki IKEA, sprzedawanych w Wielkiej Brytanii, produkuje się w naszym kraju, twierdzi Dembiński, doradca Brytyjsko-Polskiej Izby Handlowej. Brytyjczycy, zdaniem eksperta, bardzo cenią sobie skandynawską jakość – ze względów marketingowych nie są zatem informowani o tym, że produkty sprzedawane pod szwedzką marką powstają w Polsce.
Zdaniem Dembińskiego Polska jest potentatem w branży meblarskiej (za: www.polskieradio.pl), jednak nasze marki nie mają jeszcze wyrobionej opinii na brytyjskim rynku.
W Wielkiej Brytanii bardzo dobrze radzą sobie także inne polskie produkty, na przykład z branży kosmetycznej. Dembiński wśród przykładów wymienia takie marki, jak Dr Irena Eris czy Inglot i zaznacza, że dużą ich zaletą jest nazwa, brzmiąca równie dobrze po polsku i po angielsku, i nie nastręczająca Brytyjczykom trudności w wymowie (jak wiele polskich słów, zawierających zmiękczenia czy trudne spółgłoski).
Brytyjczycy najchętniej kupują jednak polskie wyroby z branży motoryzacyjnej. Na drugiej pozycji plasuje się natomiast żywność. Polska eksportuje na Wyspy prawie pięć razy więcej żywności, niż Wielka Brytania do Polski, informuje Dembiński.
Trzeba podkreślić, że saldo sprzedaży Polski z Wielką Brytanią jest dodatnie i wynosi około 50%. Kontakty gospodarcze rozwijają się w ostatnich latach szybko i dynamicznie. W ubiegłym roku wartość obrotów kształtowała się w okolicy 8 miliardów funtów. Zdaniem eksperta głównym powodem takiej sytuacji było przystąpienie naszego kraju do Unii Europejskiej w 2004 roku.
Prognozy rozwoju polsko-brytyjskich stosunków gospodarczych zdaniem Dembińskiego są bardzo dobre – w zasadzie w każdej kategorii można zwiększyć eksport do Wielkiej Brytanii.
Skoro Brytyjczycy tak chętnie kupują polskie produkty, to czy polskie marki nie powinny skorzystać z tego, kreując stopniowo pozytywny obraz polskich towarów wśród brytyjskich konsumentów? Czy polscy producenci mebli powinni zacząć sprzedawać pod swoją marką, by stworzyć dobrą opinię swoim towarom?
Źródło: http://www.polskieradio.pl/