Yorkshire jest hrabstwem, które idealnie nadaje się na piesze wędrówki. Jednym ze szlaków wartych uwagi jest trasa, która zaczyna się i kończy przy ruinach opactwa Kirkham Abbey.

Kirkham Abbey to ruiny opactwa, które same w sobie są warte odwiedzenia. Nic dziwnego, że wpisano je na listę dziedzictwa English Heritage. Ten, kto podjął decyzję o pobudowaniu opactwa właśnie w tym miejscu, nie pomylił się. Okolica jest naprawdę piękna. Nic dziwnego, że z chęcią modlono się w takim otoczeniu!

Trasa wędrówki

Trasa rozpoczyna się przy ruinach opactwa Kirkham Abbey. Wyruszając, skieruj się w stronę mostu i przekrocz go, a potem skręć od razu w lewo. Wędruj wzdłuż brzegu rzeki. Po drodze czekają cię niezapomniane widoki na całą okolicę rzeki Derwent. Zobaczysz lasy, ale i niską roślinność, porastającą okolicę. Trasa jest stosunkowo prosta, nietrudno znaleźć właściwą drogę.

Na trasie wędrówki, nieco dalej, zobaczysz Howsham Mill. To przepiękny budynek. Aż trudno uwierzyć, że mieści się tam młyn — i nic więcej. Warto podkreślić, że budynek został odrestaurowany dwa lata temu. Przyznano mu nawet nagrodę „Angel Award” za najlepiej odrestaurowany budynek użytkowy. Jeśli wybierzesz się na wędrówkę w niedzielę, będziesz móc wejść do środka młyna! Więcej informacji na temat samego budynku, a także szczegółowe godziny otwarcia znajdziesz na stronie internetowej howshammill.org.uk.

Skieruj się następnie w stronę Howsham Bridge, przekrocz go i przejdź około 400 metrów, by dalej skręcić w lewo. Po drodze zobaczysz osadę Howsham: kilka domków wiejskich i urokliwy kościół. Warto zwrócić na niego uwagę. Wydaje się bowiem, że nie pasuje on do okolicy: jest jakby aż nazbyt duży i nie wpisuje się w krajobraz.

Idąc dalej, kieruj się ku dołowi wzgórza, a dalej skręć w kierunku oznakowanego szlaku Old Church Farm. Nieco dalej trasa zmieni się w szeroką równinę. Podążaj jej granicą, w kierunku zgrupowania drzew, rosnących nieopodal, a dalej dotrzyj do skrzyżowania ścieżek przypominającego kształtem literę T. Skręć w lewo i podążaj w kierunku lasu. Kiedy do niego dotrzesz, skręć w prawo w drogę leśną. Idź w kierunku wzgórza. Tam droga ulegnie poszerzeniu. Kiedy zbiegnie się z leśną ścieżką, skręć w prawo. Dojdziesz do zielonej ławki „Alick and Isabella”. Ponownie skręć w prawo, aż dotrzesz do krawędzi lasu. Idź w lewo aż dojdziesz do Stone Trough Inn. To dobre miejsce, by odpocząć i ochłonąć przez chwilę po długiej wędrówce. Nieco dalej znajdziesz ruiny Kirkham Abbey. Tam kończy się szlak po tej okolicy.

Podążając opisaną wyżej trasą przejdziesz około dziewięciu kilometrów. Spacer nie powinien zająć dłużej niż trzy godziny (zależy to jednak oczywiście od przyjętego przez ciebie tempa wędrówki). Uwaga! Niektóre części szlaku turystycznego, który proponujemy, mogą być błotniste. Warto zabrać odpowiednie obuwie, najlepiej trekkingowe.

Samochód zostawić można na parkingu przy ruinach Kirkham Abbey, w okolicy mostu. Dojazd na miejsce — najlepiej zjechać z drogi A64.