Transport lotniczy jest głównym środkiem przemieszczania się Polaków z i do Wielkiej Brytanii. Niestety, po raz kolejny, nastąpił chaos na lotniskach z powodu pyłu wulkanicznego. Tym razem zawinił wulkan o nazwie Grimsvotn, który znajduje się w Islandii.

W związku z tym, ktokolwiek podróżujący samolotem, napotyka na przeróżne problemy. Przeloty są albo opóźnione albo odwołane. Czy znasz swoje prawa i możliwość odszkodowania w przypadku, gdy pył wulkaniczny zakłócił twoją podróż? Na te pytania odpowiemy ci poniżej.

Jakie są twoje prawa?

Regulacja (EC) 261/2004 wymaga, aby linie lotnicze zapewniły ci posiłki, napoje lub pokój w hotelu (w zależności od potrzeby), podczas gdy ty oczekujesz na nowy czas przelotu. Koszty transportu pomiędzy lotniskiem a hotelem, powinny być rownież pokryte. Nie ma konkretnie ustalonego limitu czasu lub kosztów, które ponoszą linie lotnicze.
Jeśli dana linia lotnicza nie zaaranżowała wsparcia w powyższej sprawie, należy ograniczyć koszty do minimum, zatrzymać wszystkie rachunki i zadać zwrotu kosztów po powrocie do domu.

Co zrobić, jeśli lot został odwołany lub opóźniony?

Zgodnie z przepisami, linia lotnicza musi wypłacić pasażerom odszkodowanie w wysokości do €600, jeśli ich lot został odwołany lub bardzo opóźniony. To wszystko pod warunkiem, że sytuacja nie została spowodowana bardzo osobliwymi okolicznościami, które nie mogły być uniknięte, nawet jeśli linie podjęłyby jakiekolwiek kroki. Zasady te są ujęte w regulacji (EC) 261/2004 i dotyczą wszystkich lotów na terenie Unii Europejskiej i Szwajcarii.

W przypadku pyłu wulkanicznego, linie lotnicze mogą wskazywać na osobliwe okoliczności, aby w ten sposób uniknąć płacenia odszkodowania.

W jaki sposób starać się o zwrot kosztów?

W przypadku pyłu wulkanicznego, chcąc odzyskać poniesione koszty za zakwaterowanie, należy napisać do linii lotniczych i powołać się na powyższe regulacje. Do listu powinny być załączone wszytskie rachunki.
Powinieneś napisać, że zgodnie z regulacją (EC) 261/2004 Article 5 powinieneś mieć prawo do zwrotu kosztów biletu lub wyboru innego terminu lotu (Article 8 ) oraz zgodnie z Article 9 miałeś prawo do wsparcia włącznie z zakwaterowaniem, posilkiem i transportem.
Należy rownież napisać, że zgodnie z regulacją w Article 5, linie lotnicze mogą nie zapłacić odszkodowania, jednak osobliwe okoliczności nie zwalniają od udzielenia wsparcia pasażerom, które jest wyjaśnione w Article 9.

Twoje wydatki, których zwrot chcesz uzyskać, powinny być racjonalne. Nie odzyskasz poniesionych kosztów ani odszkodowania, jeśli odrzucisz pomoc zaoferowaną przez linie lotnicze.

A co z ubezpieczeniem?

Jeśli linie lotnicze odmówią zwrotu kosztów, należy sprawdzić czy można się starać o odszkodowanie poprzez ubezpieczenie turystyczne. Sprawdź polisę w punktach dotyczących klęsk środowiskowych lub przyczyn pogodowych. Po zeszłorocznych przygodach z pyłem wulkanicznym, niektórzy ubezpieczyciele zawarli tą opcję w swoich polisach.

źródło:http://www.yourfinanceknowledge.co.uk