Kierowca ciężarówki lub autobusu zarabia w Wielkiej Brytanii 4-5 razy więcej niż w Polsce. To ważny, ale nie jedyny powód, dla którego wiele osób decyduje się na podjęcie wysiłku i zmianę swojego zawodu.
Na europejskich rynkach pracy polscy kierowcy uchodzą za wysoko wykwalifikowanych pracowników. Dziś największą ich liczbę zatrudniają brytyjscy pracodawcy. Tuż za nimi plasują się pracodawcy irlandzcy. Pensja zwykle jest znacznie wyższa od wynagrodzenia oferowanego Polakom w mniej wyspecjalizowanych zawodach w UK. Wielu kierowców autobusów i ciężarówek podkreśla jednak, że ich praca to nie tylko dobry zarobek, ale także osobista satysfakcja z wykonywania zawodu, który często jest po prostu ich pasją.

Autobus czerwony po londyńskich ulicach mknie…
Dla każdego, kto po raz pierwszy postawił nogę na brytyjskiej ziemi, przejażdżka piętrowym autobusem to nie lada atrakcja. Przy okazji także często zaskoczenie – za jego kierownicą może Pieniądze, szacunek, pewna praca – czy warto być kierowcą w UK?siedzieć nasz rodak albo nawet… rodaczka! Polscy kierowcy autobusów są w Wielkiej Brytanii cenionymi pracownikami. Oczywiście, by prowadzić autobus, trzeba być odpowiedzialnym i odpornym na stres, trzeba także lubić to zajęcie. Brytyjskie miasta i gminy nie mają własnych autobusów, a więc szukając zatrudnienia jako kierowca, powinniśmy zwrócić się do firm, które zajmują się przewozem pasażerów. Zwykle można wypatrzyć ich logo na autobusach. Gdy już zdamy egzaminy na prawo jazdy kat. D, a także przejdziemy dodatkowe szkolenia przydatne w codziennej pracy – od nauki sprzedaży i kontroli biletów, po właściwą obsługę klientów, możemy liczyć na stałą posadę z szerokim pakietem dodatkowych świadczeń. Zarobki kierowców autobusów to od 300 do 600 GBP tygodniowo, w zależności od miejsca pracy, firmy, doświadczenia kierowcy.

Kierowca ciężarówki – zawód wagi ciężkiej?
Bycie kierowcą ciężarówki to ciekawe i odpowiedzialne zajęcie, ale wymaga wiele poświęcenia, szczególnie w obszarze życia prywatnego. Bardzo dużo czasu spędza się za kierownicą, a szoferka staje się drugim domem. Na szczęście są różne firmy i różne systemy pracy. Możliwe jest znalezienie takiego zatrudnienia, aby udało się nam harmonijnie pogodzić życie zawodowe z osobistym. Stawka kierowcy pojazdów ciężarowych wynosi na początek ok. 9 GBP brutto/h, potem rośnie nawet do poziomu 20 GBP/h dla najlepszych i posiadających najszersze uprawnienia.

Pierwszy krok do nowego zawodu – prawo jazdy kategorii C lub D
Przebywając w Wielkiej Brytanii (Anglii, Szkocji, Walii) lub w Irlandii Północnej, można uzyskać brytyjskie zawodowe prawo jazdy na samochody ciężarowe lub autobusy nawet bez bardzo dobrej znajomości języka angielskiego. Trzeba mieć tylko ukończone 21 lat, posiadać prawo jazdy na samochód osobowy (może być to polskie prawo jazdy) i przebywać na Wyspach od co najmniej 185 dni. O tym jak załatwia się wszystkie formalności, jak wyglądają egzaminy oraz jak przygotować się do nich tak, by odnieść sukces, można dowiedzieć się z poradnika zamieszczonego na stronie www.emano.co.uk. Zainteresowani mogą tam również znaleźć szacunkowe wyliczenia kosztów, jakie wiążą się ze zdobyciem nowego zawodu.
 
Czas na zmianę?
– Kiedy robiłem prawo jazdy kat C, byłem już po 40-tce – mówi Tymek Skroban-Korzeniecki, właściciel i założyciel firmy Emano. – Wiek nie jest barierą. Liczą się przede wszystkim predyspozycje.
Preferowane cechy kandydata na zawodowego kierowcę to: odpowiedzialność, odporność fizyczna i psychiczna, uczciwość, profesjonalizm, dyspozycyjność i zaradność. Przyda się też oczywiście komunikatywna znajomość języka angielskiego i umiejętność kontaktu z pasażerem, jeśli interesuje nas zawód kierowcy autobusu lub autokaru – tego można nauczyć się na odpowiednich kursach. Żadne kursy nie zmienią jednak naszych uwarunkowań psychicznych, więc nie można powiedzieć, że każdy nadaje się na zawodowego kierowcę. To trudny zawód, ale i interesujący, a przy tym dobrze płatny i szanowany w UK.
– Do dzisiaj wspominam z dużą przyjemnością czas, kiedy byłem kierowcą autobusu. Stabilne zatrudnienie, dobra płaca, kontakt z ludźmi, poczucie odpowiedzialności. Jeśli ktoś ma predyspozycje do tego zawodu, naprawdę warto podjąć wysiłek i sięgnąć po swoją szansę na lepsze życie. W Emano służymy wszelką pomocą. Wydaliśmy niezbędne kompendia wiedzy: „Poradnik zawodowego kierowcy samochodów ciężarowych w UK” i „Poradnik zawodowego kierowcy autobusów i autokarów w UK”. Cieszymy się, kiedy kolejne osoby piszą do nas, z radością donosząc o swoich sukcesach i na egzaminach, i w życiu zawodowym – dodaje Tymek Skroban-Korzeniecki.
Faktem jest, że całość przygotowań do zdobycia nowego zawodu w UK wiąże się z koniecznością poświęcenia czasu na naukę, z wysiłkiem niezbędnym do opanowania nowych umiejętności, z poważnymi wydatkami. Faktem jest też to, że ci, którzy przebyli tę drogę, żałują tylko tego, że za późno się na nią zdecydowali. Zatem… może już czas na zmianę? Każdy, kto czuje „zew wielkich silników”, musi sam znaleźć odpowiedź na to pytanie.