Niezależnie, czy chodzi o wydanie paszportu, czy inną nagłą sprawę. Po wielu latach Ministerstwo Spraw Zagranicznych we współpracy z polskimi jednostkami konsularnymi w Wielkiej Brytanii uruchomiło Centrum Informacji Konsularnej oraz Zintegrowany Telefon Dyżurny.

Dotychczas z załatwieniem pilnej sprawy w konsulacie w czasie dni wolnych od pracy lub wieczorami i w nocy, trzeba było poczekać do otwarcia placówki. Teraz można skorzystać ze specjalnej linii telefonicznej o nazwie Zintegrowany Telefon Dyżurny (nr tel. +442030789621). To infolinia, dzięki której ułatwiony będzie kontakt z dyżurującym konsulem poza godzinami pracy konsulatu. Oznacza to, że na infolinię dzwonić będzie można od 16.00 do 8.00 czasu lokalnego w UK przez cały tydzień, a także w weekendy i wszystkie polskie i brytyjskie dni wolne od pracy.

Ułatwiono także proces wydawania paszportów w Wielkiej Brytanii. Urzędnicy zatrudnieni w Centrum Informacji Konsularnej będą pomagać Polakom mieszkającym na Wyspach w załatwianiu związanych z tym formalności. Będą również odpowiadać na wszelkie pytania dotyczące spraw konsularnych. Centrum nie będzie jednak udzielać informacji wizowych. W sprawach, które wykraczają poza kompetencje urzędników CIK doradzą oni, do kogo należy się udać z prośbą o pomoc i w jaki sposób trzeba postępować w określonej sytuacji.

Z centrum skontaktować się można, dzwoniąc pod numer telefonu: +442030789618. Warto podkreślić, że nie będziemy dodatkowo płacić za przekierowanie połączenia do Polski — zapłacimy za rozmowę zgodnie z taryfą lokalną.

W przeciwieństwie do Zintegrowanego Telefonu Dyżurnego, na numer Centrum Informacji Konsularnej dzwonić można od poniedziałku do piątku od 8.00 do 16.00 czasu lokalnego w UK. CIK nie działa w dni wolne od pracy w Polsce, ale jeśli dany dzień jest wolny w UK i jednocześnie jest dniem pracującym w Polsce, urzędnicy centrum podniosą słuchawkę.