Prawdopodobnie najwięcej ludzi korzysta z przelotów samolotami właśnie w sezonie wakacyjnym. Ten sposób podróżowania staje się jednak coraz popularniejszy nie tylko w okresie letnim. Poznaj prawa pasażera linii lotniczych i dowiedz się, co możesz zrobić, jeśli Twój bagaż zgubiono lub odwołano lot samolotu.
Przed każdym wyjazdem powinieneś poznać swoje prawa – w przeciwnym razie, jeśli dojdzie do nieprawidłowości, nie będziesz wiedzieć, jak możesz ich dochodzić!
Pamiętaj także, że prawa pasażera linii lotniczych są jednakowe, niezależnie od tego, czy wybrałeś niskobudżetowe linie, pięciogwiazdkowego przewoźnika czy lecisz zwykłym czarterem na wakacje. Niestety, w przypadku niektórych linii trudniej będzie dochodzić swoich praw (dotyczy to przede wszystkim tak zwanych „tanich linii lotniczych”).
Uszkodzenie bagażu
Do najczęstszych problemów związanych z podróżą samolotem należy zgubienie bagażu przez przewoźnika (lub jego uszkodzenie w trakcie podróży). Jeśli dojdzie do takiej sytuacji, należy Ci się odszkodowanie. Pamiętaj jednak, że aby przysługiwało Ci do niego prawo, musisz udowodnić, że uszkodzenie lub zagubienie bagażu nastąpiło na skutek winy przewoźnika (a zatem na przykład na pokładzie samolotu lub podczas transportu bagażu z jednego samolotu do innego, podczas przesiadki – czyli wtedy, kiedy przewoźnik odpowiada za Twój bagaż).
Jeśli bagaż był rejestrowany, prawo do odszkodowania w razie jego zagubienia lub dostarczenia w późniejszym terminie przysługuje Ci nawet wtedy, gdy szkoda nie została spowodowana bezpośrednio przez przewoźnika (chyba, że bagaż był wadliwy/uszkodzony w momencie jego nadawania i zostanie to udowodnione).
Przed podróżą zapoznaj się dokładnie z zasadami, jakimi kierują się wybrane przez Ciebie linie lotnicze. Bardzo często przewoźnicy zabezpieczają się dodatkowymi zapisami w regulaminie, które uniemożliwiają pociągnięcie ich do odpowiedzialności w razie, gdyby w bagażu rejestrowanym znalazły się drogocenne przedmioty lub pieniądze. A zatem drogi sprzęt elektroniczny lub przewożoną gotówkę warto przechowywać w bagażu podręcznym, po dokładnym zabezpieczeniu przed zniszczeniem, kradzieżą lub zgubieniem.
Jeśli Twój bagaż został uszkodzony, powinieneś udokumentować wszelkie zniszczenia jak najszybciej, wykonując fotografie natychmiast po jego odbiorze. Następnym krokiem, jaki powinieneś podjąć, jest wizyta w biurze bagażowym Twojego przewoźnika i przedstawienie problemu. Pamiętaj, żeby pod żadnym pozorem nie opuszczać strefy pasażerskiej – jeśli to zrobisz, przewodnik może uznać, że wszelkie szkody nie zostały spowodowane przez niego. Udaj się do punktu informacyjnego na lotnisku i wypełnij Property Irregularity Report – to formularz, w którym opiszesz dokładnie uszkodzenia bagażu. Będziesz musiał oszacować koszt uszkodzonych przedmiotów (zostaniesz poproszony o podanie orientacyjnej daty ich nabycia). W formularzu Property Irregularity Report powinieneś wpisać także żądaną kwotę odszkodowania. Niekiedy może się jednak zdarzyć, że uszkodzenie bagażu zauważysz już po opuszczeniu lotniska. W takiej sytuacji masz 7 dni na wypełnienie formularza reklamacyjnego i zwrócenie się bezpośrednio do Twoich linii lotniczych. Reklamacja zostanie opatrzona numerem sprawy, a Ty będziesz musiał czekać na jej rozpatrzenie. Uszkodzenie plecaka/walizki (przy niezniszczonej zawartości) to również uszkodzenie bagażu, które powinieneś zgłosić natychmiast po jego zaobserwowaniu. Może się jednak okazać, że aby dochodzić swoich praw, konieczne będzie przygotowanie rachunku potwierdzającego zakup walizki. Rachunek ten powinien zostać dołączony do formularza Property Irregularity Report i przekazany liniom lotniczym w trybie reklamacyjnym. Po rozpatrzeniu reklamacji przewoźnik powinien oddać Ci kwotę odpowiadającą cenie walizki, pomniejszoną jednak o jej zużycie (a zatem im starsza walizka, tym niższe będzie odszkodowanie).
Zagubienie bagażu
W sytuacji, gdy twój bagaż został zagubiony, natychmiast udaj się do Biura Bagażu Zagubionego danego lotniska (ang. Lost and Found). Zostaniesz poproszony o wypełnienie wspominanego wyżej wielokrotnie dokumentu Property Irregularity Report. Pracownik biura przekaże Ci szczegółowe informacje na temat dokumentów, jakie musisz przygotować, by potwierdzić zgłoszenie sprawy. Dodatkowo powinieneś w ciągu 21 dni złożyć pisemną reklamację w Biurze Bagażu Zagubionego Twojego przewoźnika (koniecznie dołącz kopię wypełnionego wcześniej Property Irregularity Report). Reklamacja zostanie opatrzona numerem sprawy i przewoźnik rozpocznie proces poszukiwania bagażu. Jeśli w Twojej zagubionej walizce znajdowały się przedmioty pierwszej potrzeby (ten zapis jest niestety na tyle niejasny, że każde linie lotnicze interpretują go nieco odmiennie), zgłoś się do przewoźnika i poproś o wydanie vouchera, który pozwoli Ci na pokrycie kosztów ich ponownego zakupu. Możesz także dokonać zakupów na własny koszt i przedstawić rachunki przewoźnikowi. Jeśli Twój bagaż się znajdzie, skontaktuje się z Tobą agent linii lotniczych i przekaże informacje o tym, w jaki sposób będziesz mógł odebrać bagaż. Uwaga! Podczas odbioru sprawdź, czy bagaż nie został uszkodzony! Jeśli tak się stało, przysługuje Ci prawo do odszkodowania (patrz wyżej) – konieczne będzie jednak sporządzenie protokołu odbioru bagażu (np. w obecności kuriera, który dostarczył go na wskazany przez Ciebie adres na koszt linii lotniczych).
Pamiętaj, bagaż podręczny, zabierany na pokład samolotu, nie podlega opisanym wyżej regulacjom. W razie jego zaginięcia, nie możesz żądać od przewoźnika żadnej formy zadośćuczynienia.
W kolejnym materiale znajdziesz więcej informacji na temat praw pasażera linii lotniczych. Dowiesz się między innymi, co powinieneś zrobić w razie odwołania lub znacznego późnienia lotu. Zapraszamy do lektury!