Wbrew pozorom, odpowiedź na to pytanie brzmi: tak! Pod względem znajomości tego języka Polska zajęła 9. miejsce na całym świecie. Wyżej byli Skandynawowie, a znacznie niżej — na przykład Francuzi.
W rankingu EF English Proficiency Index uwzględniono mieszkańców 70 krajów z całego świata. W żadnym z tych krajów język angielski nie jest językiem urzędowym.
W pierwszej dziesiątce nie znalazły się Niemcy — zachodnich sąsiadów Polski wyprzedziliśmy o dwa miejsca. Najlepiej w rankingu EF English Proficiency Index wypadli mieszkańcy Skandynawii — Szwecji, Norwegii i Finlandii. Bardzo wysokie miejsce zajęli ponadto Holendrzy i Duńczycy. Zaskakiwać może dobry wynik Słowenii i Estonii.
Polska znalazła się w zestawieniu na 9. miejscu. Tuż za nią jest Austria, a następnie Niemcy, Singapur, Portugalia, Malezja i Argentyna.
Większość krajów należących do Unii Europejskiej wypadła dość dobrze. Wyjątkiem są Francuzi, którzy znaleźli się dopiero na 37 pozycji (wśród krajów ze „słabą znajomością języka angielskiego”).
Wniosek, do jakiego dojść należy po przeanalizowaniu całego raportu EF English Proficiency Index jest jeden — im bardziej rozwinięty gospodarczo kraj, tym jego mieszkańcy lepiej znają język angielski. Eksperci zajmujący się rynkiem pracy podkreślają, że obecnie angielski nie jest atutem, lecz oczywistością. Dlatego aby zaistnieć na rynku, trzeba mówić w nim dobrze.
Dr Grzegorz Śpiewak, wykładowca uczelni New School w Nowym Jorku twierdzi, że Polacy zaczęli dostrzegać korzyści płynące z uczenia się języków obcych, przede wszystkim angielskiego. Ekspert podkreśla, że nauczyciele inwestują w siebie, dokształcają się, a wiedzę przekazują uczniom. Dlatego dziś, aby nauczyć się języka obcego, wystarczy zapał i zajęcia w szkole publicznej. Mimo to wciąż widać różnice w znajomości języka między dziećmi pochodzącymi z bogatych i biednych rodzin — jak mówi dr Śpiewak, „niezamożnych po prostu nie stać na korepetycje, kursy czy podróże zagraniczne, podczas których młody człowiek zauważy sens nauki języka jako narzędzia komunikacji z rówieśnikami i przestanie traktować lekcje jako kolejne rubryki w szkolnym planie zajęć” (cytat za newsweek.pl).
Cały raport EF English Proficiency Index przeczytać można w tym miejscu.